Webbplatsen uppdateras nu inför Svenskt Waldorflärarmöte 2026. Arbetet pågår nu, vilket betyder att all information är inte uppdaterat ännu.
Information om arbetsgrupperna för SWLM 2026 uppdateras snart.
Här är arbetsgrupperna för SWLM 2025!
Vid årets lärarmöte kan du välja att delta i en av 19 arbetsgrupper.
Du behöver i anmälan fylla i dina val, en grupp i första hand och en annan i andra hand.
Du kommer att delta i samma arbetsgrupp under både torsdag och fredag.
Arbetsgrupper Svenskt Waldorflärarmöte 2025
Arbetsgrupp 1
Sven Saar: Diversity, Humanity and Sex Education in the Waldorf School
Introducing the big questions about our bodies, our relationships and our identities requires tact, courage and humour – and a systematic and informed approach. It also asks us to examine our own conditioning and relationship to sexuality, orientation and gender. We will look at mindful ways of developing young people’s relationships to themselves and to each other – at all age groups, with a special focus on the “Sex Education” block in 6 th Grade.
Sven Saar was a Waldorf class and High School teacher in England and Germany for 30 years. He now works full-time in teacher education in Europe, Asia, America and Australia and advises schools and teachers in many countries. In 2021 he co-founded “The Modern Teacher: Education as Art” in the UK: www.modernteacher.org
Arbetsgrupp 2
Josefin Winther: Lek och sociala övningar som fundament i konstnärligt (sam)arbete
Josefin Winther er førstelektor i steinerpedagogikk og antroposofisk sosialpedagogikk. Hun er også aktiv som låtskriver og artist, forfatter og foredragsholder. Winther har master i historie fra Universitet i Bergen, og master i pedagogikk fra Steinerhøyskolen. I tillegg har hun utdanning fra Steinerhøyskolen i pedagogikk og elevkunnskap, og modellering.
Winther har arbeidet som lærer ved helsepedagogisk videregående trinn ved Steinerskolen på Skjold i 20 år med ungdommer som har behov for omfattende støtte i skolehverdagen. På Steinerhøyskolen leder hun bachelorgraden i sosialpedagogikk. Hennes pedagogiske inspirasjon og hovedvirke ligger i utviklingen av pedagogisk praksis som imøtekommer og kultiverer forskjellige menneskelige kvaliteter og kunnskapsformer, både intellektuelle, praktiske og intuitive.
Som utøvende kunstner har hun gitt ut syv album og en bok, og turnert mye både i Norge og utland. Som skribent og foredragsholder har hun fokus på å utfordre det rådende kunnskapssynet, å inspirere til pedagogisk innovasjonsarbeid og å realisere visjonen om en inkluderende skole. Totaloversikt over musikk, bokutgivelse og tekst finnes på www.josefinwinther.com.
Arbetsgrupp 3
Utgår
Arbetsgrupp 4
Anja Varis: Waldorfskolorna är världsmedborgare!
Det finns waldorfskolor över hela världen med sina variationer som hör till platsen och kulturen där de finns. Det som är gemensamt är värdegrunden vilket visar sig i en respekt för barnets utveckling och att utbilda hela människan. Hur kan waldorfpedagogiken kännas relevant i olika kulturer, vad är det som är gemensamt i världen? Vad kan Waldorfskolans elever bidra med i världen? Hur kan waldorfpedagogiken skapa en mer jämställd värld? Nu har vi en gemensam kris kring klimatförändringar, vatten- och luftföroreningar. Hur kan biodynamisk odling och Waldorfskolan bli en positiv kraft som skapar en förändring? I Kenya finns flera waldorfskolor för olika samhällsskikt men med samma pedagogiska bakgrund. Anja Varis jobbade i Rudolf Steiner School Mbagathi Nairobi mellan 2000-2004 och har varit projektledare för Humane School i Kitale sedan 2014. Hon har även undervisat kurser i Educational gardening i Kina och gjort sig tankar om skillnaderna i de olika kulturerna. Samtalsgruppen handlar om det globala miljöperspektivet, barnens utveckling i Kenya och i Sverige och hur biodynamisk odling kan vara en del av lösningen på problemet. Anja har precis kommit hem från en resa till Humane School i Kenya och kommer med färska nyheter om skolan.
Arbetsgrupp 5
Utgår
Arbetsgrupp 6
Göran Nilo och Janne Silvasti: KASAM – en hälsoformel som ger nycklar till elevbemötandet.
Hur man kan förbereda sig inför mötet med elever.
Vi bekantar oss med begreppet och genom exempel på dess tillämpning i elevarbete m m.
Janne Silvasti – waldorflärare vid Örjanskolan, Järna
Göran Nilo – läkepedagog, psykolog och handledare
Arbetsgrupp 7
Leif Tjärnstig: Matematik som taktilt och synligt tänkande med fokus på de lägre årskurserna
Matematikundervisningen i skolan kritiseras idag från många olika håll. Den är för bunden till läromedel, den utmanar inte elevernas matematiska tänkande, den är inte systematiskt upplagd i enlighet med didaktisk forskning, är några exempel på kritiken. I workshopen möter deltagarna uppslag och ideér för att undervisa i matematik i årskurserna F-3 som bygger på matematikens taktila, visuella och materiella dimensioner. Workshopen kommer att innehålla både teoretiska och praktiska inslag med utgångspunkt i matematikdidaktisk forskning, kognitionsforskning och erfarenheter ur waldorfpedagogiken. Fokus kommer att vara på lågstadiet men innehålla praktiska uppslag och ideér som även kan överföras till de högre årskurserna.
Arbetsgrupp 8
Johan Green: Antroposofi – en utmaning för waldorfpedagogiken?
Jag som leder den här gruppen heter Johan Green och har varit verksam inom waldorfpedagogiken i många år. Under en lång tid var jag lärare på Örjanskolan, främst klasslärare i högstadiet men även i gymnasiet och i lägre årskurser. Sen nästan tio år jobbar jag på WLH, där jag är medansvarig för klass- och förskollärarutbildningarna, med huvudfokus på frågor kring relationen mellan antroposofin och waldorfpedagogiken. När jag började arbeta inom ”waldorfvärlden” var något som jag skulle vilja karaktärisera som ett naivt bejakande av antroposofin mer eller mindre en självklarhet. Med åren har det generella intresset för antroposofin förändrats och ett antroposofiskt studium är inte längre lika självklarhet överallt. För många är det här en befrielse, andra menar att allt var mycket bättre förr – men att relationen till och frågan om antroposofins ställning är en utmaning för waldorfrörelsen och den enskilde läraren kan nog de flesta vara överens om. I den här arbetsgruppen tänker jag att vi ska närma oss den här frågan i första hand genom samtal kring följande två huvudfrågor:
Vilka möjligheter ger antroposofin för waldorfläraren och waldorfpedagogiken?
Vilka problem skapar antroposofin för waldorfläraren och
waldorfpedagogiken?
Jag kommer att ha en kort inledning vid varje arbetstillfälle, men hoppas sen att vi tillsammans ska kunna fördjupa temat i gemensamma samtal.
Arbetsgrupp 9
Åsa Månsson De Sousa: Waldorfpedagogikens möjligheter
Jag heter Åsa Månsson D ́Souza och arbetar på WLH, Waldorflärarhögskolan i Bromma. Innan dess var jag klasslärare på Kristofferskolan i många år. På WLH har jag fått tid och möjlighet att fördjupa mig i waldorfpedagogiken, bland annat utifrån didaktiska och metodiska frågor som rytm, undervisningens form och innehåll men också frågor om förutsättningar och villkor för waldorfläraryrket. Arbetsgruppen om waldorfpedagogikens möjligheter kommer att innehålla föreläsningar och samtal i grupper utifrån konkreta exempel på waldorfpedagogisk undervisning och waldorflärarens arbete och med avstamp i frågor som:
Vad innebär det att vara lärare på en waldorfskola och arbeta waldorfpedagogiskt?
Vilka delar av waldorfpedagogiken är lätta att ta sig an och arbeta med?
Vad fungerar bra i mitt arbete med det waldorfpedagogiska och vad är svårare att få till?
På vilket sätt bidrar jag, i mitt arbete som lärare på en waldorfskola, till att det bedrivs waldorfpedagogik på skolan?
Föreläsningarna kommer att varvas med rytmiska och konkreta, praktiska inslag och exempel från waldorfpedagogisk undervisning och har som syfte att väcka frågor, tankar och reflektioner kring det egna arbetet som lärare i en waldorfskola och om waldorfpedagogiken, snarare än att ge svar.
Arbetsgrupp 10
Sven Wängberg: Svarta tavlan
Svarta tavlan – ett i vår tid alltmer unikt redskap i undervisningen.
Svarta tavlan finns snart sagt i varje Waldorfskolas klassrum/lektionssal. Syftet med denna arbetsgrupp är att visa exempel på användandet som inspirationskälla för eleven och att stärka elevens självkänsla. Innehållet kommer exemplifieras med axplock från åk. 5 till åk. 12 främst utifrån de naturvetenskapliga ämnena (Biologi, Fysik, Geologi och Kemi).
Sven Wängberg är idag verksam lärare vid Kristofferskolan med ett waldorflärarförflutet sedan 35 år. Han har bl.a. en avlagd masterexamen vid Rudolf Steinerhögskolan i Norge.
Arbetsgrupp 11
Marianne Kleiser Fors: Eurytmi – Musik – Den inre och den yttre rörelsen.
Vi övar musikens element och söker motsvarigheter i oss själva och vår mänskliga gestalt.
Hur förbereder jag en rörelse, hur går jag in rörelseögonblicket och vad klingar efteråt?
Marianne Kleiser Fors är född i Oslo, Norge. Mer än 40 års erfarenhet som eurytmipedagog och scenkonstnär i Sverige, England, Tyskland och Österrike. Även diplomerad Feldenkraispedagog sedan 2009. Eurytmilärare på Örjanskolan fram till 2023. Undervisar sedan 2010 på Eurytmilärarutbildningen i Järna. Frilansar som mentor, rörelse-coach och eurytmikoreograf.
Arbetsgrupp 12
Kent Holmström: Om samtalskonsten som pedagogiskt redskap.
7 nycklar till det goda samtalet. Sokratiska samtal med barn.
Av alla knep och idéer man kan skriva på önskelistan över vad som behövs i mötet med elever i skolan är det en sak som sticker ut. Det är behovet att skapa goda relationer. Att axla uppgiften som ”auktoritet” förutsätter att man kan tala så barn vill lyssna – och lyssna så barn vill tala. Och vad innebär det att som Steiner säger: ” När barnet passerar 14-årsålder upphör auktoritetsprincipen för att aldrig mer återkomma…” Hur kan vi växla förhållningssätt och möta eleven med den nya hållning som innebär att ”…vara likt en god vän som leder den unge vid handen.”
Kent Holmström
Utbildningar: Förskollärare Högskolan för lärarutbildning Stockholm, Waldorflärare, Rudolf Steinerseminariet Järna,
Biographical Counselling, The Centre for Social Development England.
Yrkesliv: Förskollärare och klasslärare Martinskolan, Föreståndare behandlingshem, Samtalsterapeut och handledare, Marjatta seminarium spec.ped., Astrid Lindgrens Barnsjukhus Sektionschefhef specialpedagogiska resurscetret, Klasslärare
Örjanskolan. Föreläsare olika utbildningar/Läkeped, Konstterapi och Waldorfped.
Arbetsgsrupp 13
Anders Jansson: Bokbindning
Meningsfullt och kreativt pappersarbete
Vi binder anteckningsböcker i en alternativt två olika tekniker beroende på tidsåtgång. Vi pratar om vad man kan åstadkomma i skolan utan tillgång till alla verktyg och maskiner i ett bokbinderi.
Anders Jansson arbetar som klasslärare och har gjort det i sex år i huvudsak på högstadiet. Innan det arbetade han sju år inom olika läkepedagogiska verksamheter och på särskola. Han har gått bokbindarutbildning på distans vid Leksands folkhögskola samt deltagit i ett flertal av deras sommarkurser.
Arbetsgrupp 14
Andrew Sebzda: Den rytmiska delen i mellanstadiet och högstadiet
Att väcka viljekrafterna
I en tid då allt fler elever känner ett allt större motstånd inför fysisk aktivitet är det extra viktigt att skolan kan erbjuda ett dagligt rytmiskt inslag i undervisningen.
Genom det rytmiska övas tillit och samspel och det eleverna skapar tillsammans ger värme och gemenskap. Den rytmiska delen öppnar upp det pedagogiska rummet och de olika övningarna tränar elevernas arbetsminne och stärker deras vilja och initiativkraft. Kropp, minne och rörelse samverkar och skapar nya vägar till kunskapande. Vi kommer att leka och göra praktiska övningar för att kunna ta med oss in i klassrummet.
Andrew Sebzda är verksam på Hagaskolan (Hagalund-Blåkulla) med huvuduppgift som utvecklingspedagog, och har varit klasslärare i tjugosex år med tre klassomgångar bakom sig.
Arbetsgrupp 15
Saar Avivi: Frihet i fritidshemmet – att hänga med i stormen.
Saar berättar om hur fritidshemmet behöver ha en egen plats i skolverksamheten och hur de, med de aktiviteter som erbjuds där, kan stimulera utveckling och viljekraft hos eleverna. Han visar ett bildspel över verksamheten, med bl.a. enkla saker de byggt på Björken och visar hur en snabb eld går att göra upp, ihop med eleverna.
Saar Avivi är utbildad på Wlh till Waldorflärare med inriktning mot fritidshem och arbetar sedan tio år som samordnare på Björken, fritidshemmet på Örebro Waldorfskola.
Arbetsgrupp 16
Kerstin Hemlin: Att uppmärksamma och fira skolårets rytmer och högtider
Kerstin Hemlin har varit verksam i Ytterjärna i mer än 40 år med att skapa och vårda tid och rum bl.a. som Husmor vid f.d. R. Steinerseminariet och f.d. Vidarkliniken. Senare tid har hon varit engagerad i Robyggebutiken och i Antroposofiska bokförlaget.
Som ”Livsrumskreatör” delar hon med sig av sina erfarenheter genom kurser och workshops på temat Hur kan vi utveckla vårt förhållande till tid och rum, vad betyder det för vårt inre liv och för vårt förhållande till omgivningen och naturen?
Arbetsgrupp 17
Maria Eloranta: Parsifal och Faust
Viktiga motiv i årskurs 11 och 12 – samt för oss lärare. Varför berätta en gammal riddarberättelse för 17-åringar? Vi lära oss känna Parsifal, den okunniga som gick vilse i världen, tvivlade och stred, men som ändå till sist hittar till sig själv och gemenskapen med andra. Vi fördjupar oss i centrala motiv i berättelsen och belyser den från olika perspektiv. Kan Goethes liv och tankesätt tillsammans med hans stora verk Faust ge oss perspektiv in i vår egen tid?
Maria Eloranta, Mångårig lärare i historia och psykologi på Örjanskolan. Lärare på Waldorflärarhögskolan.
Arbetsgrupp 18
Kefas Berlin: In med sjungandet i undervisningen!
Det spelar ingen roll om du ”inte kan sjunga” eller är van sångare. Om du vill sjunga med dina elever eller ännu mer! (eller bara med dig själv) så tycker jag du ska komma till den här arbetsgruppen. Inga noter och inga stolar men gott om glädje. Sångtexthäften kommer finnas. …..
Kefas Berlin, fd Waldorfelev från Stockholm, är Musiker, Körledare och Waldorflärare sedan drygt 30 år.
Arbetsgrupp 19
Jens Möller: Spegel, spegel på väggen där …
Självreflektion som motivation i det dagliga arbetet som lärare i waldorfskolan.
Med utgångspunkt från en modern antropolog, en nutida psykolog och en av vår tids stora forskare på området lärarutbildning tittar vi på vad två av Bröderna Grimms allra populäraste sagor kan lära oss om varje lärares personliga utveckling. Temat blir slutligen knådat med hjälp av Rudolf Steiners tankar om självreflektion.
Jens Möller är författare till boken Kärnan i waldorfpedagogiken, och den aktuella Världen är i waldorfskolan. Han har över tjugofem års erfarenhet som waldorflärare, sju år inom läkepedagogiken, samt fem år på fritidshem. Han har studerat religionsvetenskap och går nu andra året på masterprogrammet Rudolf Steinerhøyskolan i Norge. Jens har över 20 års erfarenhet som förälder till en son med funktionsvariationer. Han har under året 2024 hållit 14 föredrag på waldorfskolor och i andra sammanhang.
Arbetsgrupp 20
Daniel Andersson: Projektiv geometri
Nya perspektiv och vidare vyer
Vi tittar på vad som händer med geometrin när vi ändrar på perspektiv och axiom i den klassiska. Det är en del av geometrin som eleverna får stifta bekantskap med på gymnasiet i waldorfskolan. I arbetsgruppen ges en introduktion till vad den projektiva geometrin handlar om, och vad man inom waldorfpedagogiken vill ge eleverna med den projektiva geometrin. Den riktar sig lika mycket till de som bara vill veta mer om vad man gör i geometrin i de högre klasserna som till de som undervisar i matematik och geometri på gymnasiet.
Inga förkunskaper krävs, mer än helt grundläggande kunskaper motsvarande geometrin på mellanstadiet.
Daniel Andersson har drygt tjugo års erfarenhet som waldorflärare på högstadiet och sedan snart nio år även på gymnasiet. På gymnasiet undervisar han i matematik och fysik.
Arbetsgrupp 21
Lars Kjellenberg: Undervisning i NO-ämnen; med speciell tonvikt på årskurs 7 till 12.
Hur komma till en iakttagelse och en förståelse av de fenomen vi undervisar om?
Vi arbetar med att binda ihop iakttagelse och naturvetenskapliga modeller med Steiners begrepp om hur form uppstår i naturen. Till hjälp gör vi små experiment, tittar på fenomen i växtvärlden samt tar inspiration i en text kallad ”De fyra eterarterna” skriven av den engelske forskaren Nic Thomas.
Lars Kjellenberg har arbetat med undervisning i naturvetenskapliga ämnen i Waldorfskolan sedan 1983. Han har doktorerat i biokemi, om smakämnen i biodynamiska morötter. Nu delar Lars sin tid mellan undervisning på Örjanskolan i Järna och forskning på Steinerhögskolans Biodynamiska Forskningsinstitut (SBFI)